martes, 5 de abril de 2011

Páginas webs recomendadas en relación al curso-taller: la investigación de público en museos, exposiciones y centros de interpretación del patrimonio

Páginas webs recomendadas en relación al curso-taller: la investigación de público en museos, exposiciones y centros de interpretación del patrimonio.

Dirección: Eloísa Pérez Santos. Universidad Complutense de Madrid, Especialista en Investigación de Públicos en Museos, Asesora científica del Laboratorio Permanente de Público de Museos de la Subdirección General de Museos Estatales del Ministerio de Cultura. http://www.mcu.es/museos/MC/Laboratorio/index.html
Profesorado: Eloísa Pérez Santos y Ángela García Blanco. Conservadora y Directora del Departamento de Difusión del Museo Arqueológico Nacional, Asesora científica del Laboratorio Permanente de Público de Museos de la Subdirección General de Museos Estatales del Ministerio de Cultura.
 

Sede: Palacio Episcopal - Sala de exposiciones, Museo de Málaga
Fecha: del 11 al 13 de mayo de 2011
Duración: 22 horas
Nº de plazas: 25

Preinscripción: hasta el 11 de abril de 2011


Acceso al formulario de preinscripción a través de la página del curso en la web del IAPH


Páginas webs recomendadas en relación al curso-taller: la investigación de público en museos, exposiciones y centros de interpretación del patrimonio.

  • Laboratorio Permanente de Público de Museos
    http://www.mcu.es/museos/MC/Laboratorio/index.html


    El Ministerio de Cultura ha puesto en marcha el “Laboratorio Permanente de Público de Museos” con la intención de llevar a cabo una investigación permanente sobre el público de los Museos Estatales.

    Este proyecto pretende obtener de forma estable y continuada conocimientos relevantes sobre el público de los museos estatales que, a su vez, sean útiles para mejorar la gestión museística a través de la investigación, la formación y la comunicación.
  • Programa de evaluación de exposiciones de la Subdirección General de Promoción de las Bellas Artes del Ministerio de Cultura
    http://www.mcu.es/MC/2011/ExpoSGPBA/index.html


    En el año 2007 la Subdirección General de Promoción de las Bellas Artes puso en marcha el programa de evaluación de exposiciones, que dio comienzo con la investigación de la muestra itinerante Talaveras de Puebla. Esta primera iniciativa consistió en llevar a cabo una evaluación sumativa en cada  una de las tres sedes: Barcelona, Valencia y Madrid. Teniendo en cuenta que fuimos variando las formas de exponer las piezas y los estilos de los textos utilizados, conseguimos datos suficientes para establecer un interesante estudio comparativo de llamativos resultados.
  • Página de la Asociación Americana de Museos
    http://www.aam-us.org/

    The American
    Association of Museums has been bringing museums together since 1906, helping to develop standards and best practices, gathering and sharing knowledge, and providing advocacy on issues of concern to the entire museum community. We are dedicated to ensuring that museums remain a vital part of the American landscape, connecting people with the greatest achievements of the human experience, past, present and future.
  • Observatorio de museos de la Societé des musées quebecois (Canadá)
    http://www.smq.qc.ca/mad/

    La Société des musées québécois (SMQ) regroupe et représente les institutions muséales (musées, centres d’exposition et lieux d’interprétation) ainsi que les professionnels de la muséologie du Québec. Par les services qu’elle dispense, elle œuvre au développement du secteur et de ses différentes fonctions tout en faisant la promotion des institutions muséales aux plans national et international. Ses actions ont pour cadre les intérêts supérieurs du réseau muséal québécois.
  • Asociación de profesionales de Estudios de Visitantes
    http://www.visitorstudies.org/

    VSA's members are a divers
    e and dynamic group of individuals including evaluators, educators, exhibit developers, designers, marketing professionals, planners, academics, and directors who share a passion for improving the quality of visitor experiences. VSA also boasts an outstanding international membership from twenty different countries.
  • Página de la Asociación de centros de ciencia y tecnología de Estados Unidos
    http://www.astc.org/

    The Association of Science-Technology Centers (ASTC) is an organization of science centers and museums dedicated to furthering public engagement with science among increasingly diverse audiences. ASTC encourages excellence and innovation in informal science learning by serving and linking its members worldwide and advancing their common goals.
  • Departamento de Estudios de Público en Museos de la Universidad de Leicester (Reino Unido) http://www.le.ac.uk/ms/research/rcmg.html

    RCMG was establish
    ed in 1999 in response to the growing need for research and evaluation within the museum sector, in particular around the relationship between museums, galleries and their audiences.

    We benefit from our position within the School of Museum Studies, enabling projects to draw upon cutting-edge conceptual research. We have earned a reputation for high quality, innovative and influential research and evaluation within the museums and wider cultural sector, including collaborative work with libraries, archives and other agencies.

  • Ministerio de Cultura del Gobierno de España. Laboratorio Permanente de museos
    http://www.mcu.es
  • The Visitor Studies Group Website
    http://www.visitors.org.uk/

    The Visitor Studies Group was founded in 1998 as a network of engaged profession
    als from museums, galleries, libraries, archives, zoos, botanic gardens and other cultural and natural heritage organisations, who support each other to achieve best practice in this area. The Visitor Studies Group seeks to advocate best practice by representing opinion and expertise, to participate in debate and to impact on policy and strategy across the cultural sector.
  • Committee On Audience Research And Evaluation (CARE)
    http://www.care-aam.org/default.aspx
    The Committee on Audience Research and Evaluation (CARE) is a Standing Professional Committee of the American Association of Museums (AAM). CARE provides a forum for museum professionals who believe that understanding the visitor is an essential part of museum planning and operation, and disseminates information about systematic research and evaluation pertaining to museum audiences.



No hay comentarios:

Publicar un comentario